Zoekmachine Optimalisatie

98% van de online ervaringen beginnen met een zoekopdracht. Wil jij als bedrijf of organisatie jouw website optimaliseren voor de zoekmachines?

Gratis SEO Quickscan

Gratis & Vrijblijvend

Onze Quickscans zijn altijd Gratis & Vrijblijvend

Groei Opdrachtgevers

Alle aanvragers zijn tot op heden zichtbaar gegroeid

Persoonlijk Contact

We onderscheiden ons door jou de aandacht te geven die jij verdiend.

Gratis SEO Quickscan

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie, in de volksmond ook bekend als SEO (Search Engine Optimization) is een vorm van online marketing die ingezet wordt om websites en webshops hoger te ranken in de gratis (organische) zoekresultaten binnen zoekmachines als Google. De meeste van je klanten beginnen hun zoektocht naar jouw dienst, product of organisatie met een zoekopdracht op Google. (Zo heb jij waarschijnlijk ook naar ons gezocht). Dit maakt SEO een ontzettend belangrijk marketingdiscipline voor leadgeneratie, sales en informeren.

Als je een website of webshop hebt is zoekmachine optimalisatie een essentieel proces om meer bezoekers naar je website te krijgen. Hoger in de zoekresultaten komen is iets wat iedere website eigenaar of beheerder wilt bereiken. Maar wat is zoekmachine optimalisatie eigenlijk? Zoekmachine optimalisatie houdt niet alleen in dat je jouw website alleen voor de zoekmachine optimaliseert. Zoekmachine optimalisatie omvat meerdere technische als doordachte en creatieve elementen die nodig zijn om bijvoorbeeld de rankings van jouw website te verbeteren, meer clicks te genereren maar ook te behouden. 

SEO is eigenlijk een “Verzamelnaam” voor alles dat je voor ogen hebt om je website beter vindbaar te krijgen binnen de zoekmachines. Bij Zoekmachine optimalisatie kan je denken aan verschillende meewegende factoren. De content (Tekst, foto, video) op je pagina, het correct gebruiken van afbeeldingen op je pagina en backlinks. Backlinks zijn andere websites die naar jouw website verwijzen, als je dit goed doet vertel je het algoritme van Google als het ware dat jouw website “interessant” gevonden wordt en dat speelt een rol in jouw rankings. Met zoekmachine optimalisatie SEO zorg je ervoor dat jouw website goed leesbaar is voor jouw bezoekers en de zoekmachine. De gebruikerservaring moet “Spot-On” zijn. 

Heb jij hulp nodig met het effectief inzetten van zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf? Omedia helpt je graag. Vraag nu een Gratis Quickscan aan en ontdek direct waar jouw kansen en verbeterpunten liggen.

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

De meeste internetgebruikers gebruiken het internet om producten, diensten en bedrijven te vinden. Staat jouw bedrijf al op de eerste pagina van de zoekmachines met de zoekwoorden welke bij jouw branche of merk horen? Wanneer dit niet het geval is, dan loop je veel waardevolle leads mis. 

Ongeveer 98% van alle ervaringen op het internet beginnen met een eerste zoekopdracht. Een groot percentage hiervan, namelijk ruim 80% kiest ervoor om Google als zoekmachine te gebruiken. Als ondernemer wil je zo veel mogelijk bezoekers naar je website of webshop trekken, omdat dit (meer dan) je “Digitale winkel” is. Zoekmachine optimalisatie is ontzettend belangrijk, want als je niets doet zie je dat je steeds verder afzakt in de organische (gratis) zoekresultaten binnen zoekmachines als Google. Dat is slecht voor je bedrijf. De concurrentie binnen zoekmachines wordt steeds hoger, wordt je als bedrijf niet gevonden in Google of Bing? Dan loop je veel website bezoekers en omzet mis. Het is met de huidige concurrentie haast geen optie meer om niet aan SEO of Google Ads of Google Shopping te denken wanneer je serieus bezig bent met de groei van je bedrijf. Het is een onmisbaar onderdeel van bijna iedere doordachte online marketing strategie wat betreft producten of diensten op de markt brengen of generatie van meer omzet en gekwalificeerde leads. Gebruikers kijken vaak niet verder dan de eerste 3 organische zoekresultaten.

Zodra men op zoek gaat naar een product, informatie of een dienst raadplegen we vrijwel direct Google of een andere zoekmachine. Met andere woorden: veel website bezoekers komen binnen via Google. Hieruit kunnen we concluderen dat het als ondernemer steeds belangrijker wordt om online en in de zoekmachines goed zichtbaar te zijn. Als Zoekmachine Marketing bureau hebben wij vele, succesvolle campagnes uitgevoerd. Hierdoor weten wij ook hoe belangrijk het is dat er niet alleen bezoekers naar je website komen, maar voornamelijk potentiële klanten. Je wilt het liefst het maximale rendement uit jouw SEO campagnes realiseren, dat lukt niet wanneer je website bezoekers voornamelijk aan “Kijken kijken niet kopen” doen…  SEO kost eigenlijk niks, de enige kosten die je maakt zijn de tijd, kennis, content en energie die je in SEO steekt. Dit houdt niet in dat het makkelijk is, het is zelfs niet makkelijk en zomaar gedaan op “no cure, no pay” basis.

Wanneer je zoekmachine optimalisatie inzet voor jouw bedrijf, is het belangrijk dat je jouw doelgroep duidelijk in kaart gebracht hebt en je je hier dus ook op richt. Wat mooi is aan zoekmachines, is dat de zoekmachines de juiste bezoekers (met een koopintentie of inwinnen van informatie) naar de juiste pagina’s sturen. Het is dus enorm belangrijk dat jij ook echt de pagina bent waar je doelgroep naar zoekt. Dit kan je realiseren door relevante SEO teksten te (laten) schrijven voor jouw doelgroep specifiek. 

Door onze ervaring weten wij jouw doelgroep doormiddel van SEO en Google Ads écht te activeren. Dit merk je dan ook aan een toenemende omzet. Je organische resultaten kun je doormiddel van SEO beïnvloeden. Via Google Ads kan je doelgericht bezoekers naar je website en producten genereren. Omedia heeft jarenlange ervaring met adverteren in verschillende branches. Hierdoor zien we vrijwel direct welke vorm van marketing binnen zoekmachines voor jou het meest interessant en potentieel rendabel is.

Meewegende Aspecten SEO

Bovenstaand hebben wij uitgelegd wat zoekmachine optimalisatie is, waarom zoekmachine optimalisatie belangrijk is voor jouw organisatie en wat het voor jou kan betekenen. Nu we kenbaar gemaakt hebben wat Zoekmachine Optimalisatie kan doen, kunnen we iets meer de diepte in op de meewegende aspecten van zoekmachine optimalisatie. Dit is eigenlijk een extensie van de eerder gestelde vraag “Wat is zoekmachine optimalisatie?” Er zijn meer dan honderden factoren die een rol spelen, in de volgende alinea’s proberen wij zo concreet mogelijk de belangrijkste aspecten te behandelen.

Een mooie SEO-Slogan: “The best place to hide a body is on page 2 of Google search results”

Heb je een goede SEO fundering? 

Het is van belang om een goede “SEO fundering” te hebben. Denk hierbij aan hoe jouw bedrijf er online voor staat, of je een sterke domeinnaam met eventueel hierin een belangrijk zoekwoord verwerkt hebt en deze al geïndexeerd (aangemeld) is door de grote zoekmachines. Ben je niet geïndexeerd? Dan heeft het verrichten van SEO werkzaamheden ook weinig effect. 

Zo kan het voor lokale SEO kan het bijvoorbeeld relevant zijn om al een geoptimaliseerd en compleet Google mijn bedrijf pagina te hebben. Dit is een stukje branding en dit geeft bezoekers direct informatie waar zij naar zoeken zodat ze actie kunnen ondernemen. Hetzelfde geldt ook voor Google Maps, zó vertel je Google eigenlijk: Hier zit ik, lokaal gevestigd. Dit heeft vaak al een positieve invloed op je lokale SEO.

Het algoritme van Google waardeert gebruiksvriendelijkheid, snelheid en veiligheid enorm. Voor een stukje veiligheid is het voor zowel de gebruiker als Google belangrijk om een SSL certificaat te hebben op jouw website. Zoekmachine optimalisatie is erg tijdrovend en doordat het gratis is moet je er wel veel tijd in steken wanneer je het niet wilt of kan uitbesteden. Omedia ziet deze tijd nooit als “kostenpost”, maar eerder als een investering die zich op lange-termijn bij goed onderhoud vrijwel altijd uitbetaald in de vorm van branding, meer leads, meer sales en naamsbekendheid. Heb jij een stevige fundering? Dan nemen we je mee naar de volgende aspecten! Namelijk: Structuur, SEO Content, Zoekwoorden, Techniek, Linkbuilding, Social media en gebruiksvriendelijkheid.

Gebruiksvriendelijkheid

Google geeft gebruikers op basis van hun zoekopdrachten een bepaalde volgorde van relevante pagina’s. Uiteindelijk beslist de gebruiker zelf waar hij heen gaat en/of een aankoop doet. Daarom is gebruiksvriendelijkheid van cruciaal belang wanneer het om zoekmachine optimalisatie gaat. Wanneer een bezoeker op je website komt wil je dat deze zo snel mogelijk converteert of zo lang mogelijk blijft. De gebruiksvriendelijkheid van je website speelt hier een grote rol in. Je kent het vast wel, wanneer een website traag is.. Wanneer een gebruiker op je website komt met een bepaald doel en deze niet uit kan voeren of het te lang duurt, zal de bezoeker de pagina verlaten. Snelheid en laadtijd is een belangrijk onderdeel van je gebruiksvriendelijkheid en SEO campagnes.

Zoekwoorden en Doelgroeponderzoek

We hebben het balletje al even laten vallen, maar waarom beginnen we bij SEO campagnes met het onderzoeken van je doelgroep en de juiste zoekwoorden? Omedia werkt altijd data-driven en zegt: “Gissen is missen & Meten = Weten”. Daarnaast zetten grote zoekmachines als Google te allen tijde de zoeker op #1 en wilt Google alleen écht de beste websites aan haar bezoekers laten zien om zo de kwaliteit van het platform te kunnen waarborgen om de zoeker zo snel en effectief mogelijk te voorzien op antwoorden van hun hulp/zoekvragen.

Zoekmachine optimalisatie is tweeledig. Je helpt zoekmachines om de “waarde” van jouw website beter te bepalen en je helpt zoekers ook door middel van relevante informatie te voorzien van het antwoord op hun hulp/zoekvragen.

Om een goed beeld te krijgen wie deze zoeker is en waar zij behoefte aan hebben, focussen we ons altijd eerst op de doelgroep en het zoekwoordenonderzoek. Vervolgens passen we de SEO strategie op de doelgroep aan en gebruiken we de beste zoekwoorden, zodat we de juiste bezoeker targetten met relevante content speciaal voor jouw doelgroep. Om de juiste zoekwoorden te kiezen is het van groot belang om een goed zoekwoorden onderzoek te verrichten. Bij het kiezen van de juiste zoekwoorden kijk je onder andere naar het zoekvolume, de concurrentie en de moeilijkheidsgraad om te ranken. Wanneer zoekwoorden een hoog zoekvolume hebben is het vaak zo, dat er veel concurrentie op het betreffende zoekwoord zit. Wanneer je de toppositie bereikt hebt op een goed zoekwoord met een hoog zoekvolume, kan dit enorm rendabel zijn.

Heb jij hulp nodig met het effectief inzetten van zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf? Omedia helpt je graag. Vraag nu een Gratis Quickscan aan en ontdek direct waar jouw kansen en verbeterpunten liggen.

Goede SEO Content

Nadat de juiste website en seo structuur is vormgegeven, wordt de content je website aangepakt. SEO vriendelijke content is een zwaarwegende factor voor zoekmachine optimalisatie. Wanneer en goede content van kwaliteit op je landingspagina staat linken andere pagina’s hiernaar als een “pagina van hoogwaardige kwaliteit” en hiermee stijgt je autoriteit binnen het algoritme van Google. Met veel autoriteit vertel je Google eigenlijk “Deze pagina is een van de belangrijkste en moet getoond worden aan zoveel mogelijk bezoekers”. 

Goede SEO content is dus van cruciaal belang, maar als we even een stapje terug nemen: Hoe zorg je ervoor dat je goede SEO content hebt? Wanneer je content schrijft is het belangrijk dat je deze schrijft vanuit het uitgangspunt om jouw doelgroep (welke we al onderzocht hebben) zo goed mogelijk te informeren. Voor het schrijven van goede content gebruik je het zoekwoorden en doelgroeponderzoek. Je schrijft de content tevens voor je doelgroep. Wanneer je goede SEO content schrijft begin je met het verwerken van belangrijke zoekwoorden in de Titel(s). De bezoekers klikken namelijk als eerst op je meta titels, daarom is het belangrijk dat je eerste indruk aantrekkelijk genoeg is om op te klikken.

Nu zijn we weer een stap verder, de click heb je gescoord. Nu wil je de bounce voorkomen, om de bouncerate zo laag mogelijk te houden is het van belang dat je een inleiding, H1 en H2 titels hebt die je bezoeker interessant vindt. Voor zowel google als jouw bezoeker is het belangrijk dat de tekst goed leesbaar is en waarde heeft voor de bezoeker. Overigens mag het geen dubbele content (Duplicate content) zijn, hiervoor krijg je een penalty van Google en heeft het juist een negatief effect op je rankings. Voor een SEO vriendelijke gebruikerservaring zorg je ervoor dat het lettertype goed leesbaar is op zowel mobiel als desktop, er genoeg witruimten, afbeeldingen en interessante tussenkopjes gebruikt worden. Wanneer je gebruik maakt van voldoende witruimten is de pagina beter te crawlen (scannen) door Google. Waar je verder aan kan denken is belangrijke (zoek)woorden of quotes vetgedrukt maken of bepaalde zinnen cursief zetten. Een opsomming kan je beter opsommen met nummers, streepjes of pinpoints dan alles achter elkaar schrijven. Om het content blok af te sluiten is het belangrijk dat je landingspagina een goede lengte heeft waar genoeg relevante informatie te vinden heeft waarbij er een goed slot geschreven wordt. Het heeft namelijk bijna nooit zin om je content overdreven lang te maken door irrelevante informatie te schrijven. Wanneer je een goed slot wilt schrijven is het belangrijk dat je alles samenvat om onderaan je landingspagina een afsluiter te creëren met een call to action. Zo begeleid je bezoekers door je funnel naar de volgende stap. Converterende SEO teksten laten schrijven door Omedia?

Techniek

Een tevreden bezoeker op jouw website zorgt voor een tevreden zoekmachine, en andersom. Zoekmachines geven de voorkeur aan websites met een duidelijke structuur die eenvoudig te crawlen (scannen) zijn, waarbij de techniek de inhoud zoveel mogelijk ondersteunt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zoekmachine vriendelijke URL, die de zoekmachine een duidelijk beeld geeft van de inhoud van de website en de context met de zoekterm. Wanneer je een bakfiets verkoopt en je URL is “/ba-fi-1237/” vertel je zoekmachines niet wat er op de pagina staat. Voor de leesbaarheid door Google is het belangrijk om een XML sitemap op je website te plaatsen, zodat je website beter gecrawld kan worden.

Om de vindbaarheid van je website en zo je online zichtbaarheid te vergroten, zorgen we er voor dat de techniek van je website kloppend is. Een goede techniek op de website maakt zoekmachines wegwijs tijdens het crawlen, wat resulteert in een zoekmachine die beter begrijpt waar je website over gaat. Zo toont een zoekmachine jouw pagina eerder bij een relevante zoekvraag. Daarom focust Omedia zich ook op de technische optimalisatie van jouw website. Een snel en soepel ladende website met een goede communicatie tussen browser en server is net zo belangrijk als een goede zoekwoord verdeling en grote autoriteit.

Heb jij hulp nodig met het effectief inzetten van zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf? Omedia helpt je graag. Vraag nu een Gratis Quickscan aan en ontdek direct waar jouw kansen en verbeterpunten liggen.

Linkbuilding

Wanneer alles on-page gerealiseerd is volgens de richtlijnen van Google kan Omedia zich bezig houden met off-site optimalisatie en de autoriteit. Voor goede SEO is linkbuilding onmisbaar. In de ogen van Google wordt jouw website interessanter en waardevoller wanneer er veel andere websites zijn die naar jou verwijzen. Met andere woorden: Websites die backlinks naar jouw website plaatsen. Niet iedere backlink is waardevol. Een backlink van een toonaangevende speler binnen jouw branche kan veel waardevoller zijn dan 10.000+ slechte backlinks. Deze links zijn in de ogen van Google veel meer waard, omdat de autoriteit aanzienlijk hoger is dan bij een bedrijvengids.

Er is veel veranderd op het gebied van Linkbuilding en de kwaliteit van backlinks. Eerder maakte de kwaliteit van links niet heel veel uit en had je link-pools waarbij je massaal backlinks kon plaatsen. Nu weten we dat deze juist een averechts effect hebben en je bij gebruik van deze pools gestraft kan worden met daling in posities door Google. Backlinks van hoogwaardige kwaliteit worden steeds schaarser. 

Wanneer je 8 uur per dag gaat linkbuilden, gaat er bij Google een rode vlag omhoog. Je moet bij linkbuilding opletten dat je dit in een natuurlijk tempo blijft doen. Zodra je dagelijks +200 links hebt, zal Google dit niet vertrouwen en deze links ook geen waarde geven waardoor ze zinloos zijn en het je tijd niet waard is. Wanneer je kwalitatief hoogwaardige content hebt op jouw website, zullen andere websites vanzelf naar je website linken.

Social media

Steeds meer organisaties zien dat ze in het huidige digitale en enorm dynamische wereld niet meer zonder social media kunnen. Het bereik van social media neemt maandelijks toe en de invloed hiervan op de zoekmachine optimalisatie ook. Om via social media een positie stijging in Google te realiseren is het belangrijk dat je je website promoot via al je social media kanalen. Dit kan op verschillende wijzen, zowel adverteren als zelf posten draagt bij. Maar waarom draagt social media bij aan de ranking van je website? Als je goed hebt opgelet weet je het antwoord al… Backlinks! Door social media creeer je constant extra backlinks naar je website. 

Omedia kan jouw organisatie verder helpen op het gebied van social media. We kijken samen met jou naar de beste manier en het beste kanaal om op in te zetten. Hierbij houden we altijd rekening met jouw campagne doelstellingen en voeren wij een uitgebreid onderzoek uit. Vergroot je online zichtbaarheid en breid je following van (potentiële) klanten uit!

SEO campagnes door Omedia?

  • Kennismaking
  • Wat is je huidige situatie en waar sta je nu?
  • Wat is je gewenste situatie en waar wil je naartoe?
  • Welke marketingkanalen kanalen worden gebruikt?

Ruim 50+ Bedrijven groeien door Omedia 

da logo
jump logo
monsley logo
logo kledenonline
nine logo
da logo
sherlocked logo
van straaten logo
barntools logo
bam infra logo
shirt-shirts.nl logo
mu coaching logo
shirt-discounter.nl logo
huisenthuis.nl logo
heijmans logo
brigad logo
kiran badloe logo
displaygigant logo

CASES

Bekijk onze recente projecten

Resultaat Gedreven.

Onze resultaat gedreven werkwijze is wat Omedia geliefd maakt. Als online marketing partner steken wij er een stokje voor om de doelstelling van onze opdrachtgever en haar organisatie in iedere beslissing voorop te stellen. Wij voelen de drang om samen met onze opdrachtgevers succesvol te zijn en verwachtingen in iedere campagne te overtreffen.

Wij begrijpen jouw behoeften.

Waar veel bureaus opdrachtgevers niet de aandacht geven die zij verdienen onderscheid Omedia zich door jou de aandacht te geven die jij verdiend door ons niet te focussen op hippe smoothie bars, overdadige bedrijfsuitjes en de binnentuin, maar door goed te luisteren naar jouw behoeften en hard te werken aan ijzersterke campagnes op maat.

Geef jouw online marketing een boost met onze Quickscan!

Benieuwd waar voor jouw organisatie kansen liggen? Neem contact met ons op, we brengen ze graag in kaart!