Orders uit search ruim 300% toegenomen door optimalisatie

Benieuwd hoe we binnen een pilot van 4 maanden het ordervolume uit paid search met ruim 300% en de CTR met ruim 150? hebben laten stijgen? Lees dan snel verder!

In Gold We Trust header

Over In Gold We Trust

Wie kent ze niet?… In Gold We Trust is een Amsterdams kledingmerk die tijdloosheid, tailoring en vrijheid weerspiegelen. Het wordt gedragen door veel bekende rappers als Jebroer, Lil’ kleine, maar ook internationale sterren zoals Chris Brown en Tyga: allemaal werden ze al eens gespot met de woorden ‘In Gold We Trust’ op hun borst of rug. Het is de naam van een Nederlands modelabel, dat onlangs zijn eerste brandstore opende in thuisstad Amsterdam. “We zijn gewoon lekker nuchter en Hollands”, vertelt oprichter Eric Franzel.

Benieuwd wat de doelstellingen zijn?

  • We willen ontzorgd worden in de complexere tak van Google Ads.
  • We denken dat er meer resultaat te behalen valt en willen Google Shopping verkennen.
  • We willen meer kleding verkopen via onze eigen webshop.
  • We willen sneller in kunnen springen op campagnes voor nieuwe collecties.
  • We willen onze ROAS verbeteren en inzichtelijk hebben welke campagnes hier aan bijdragen.

De uitdaging

In Gold We Trust zag dat veel resellers zoals de bijenkorf prominent aanwezig waren in Google Shopping en hier succes boekte. Ze zagen een gat om in te springen om meer traffic naar hun eigen webshop te genereren. In Gold We Trust had zelf een shopping campagne aangemaakt, maar het rendement hierop was veel te laag.

In Gold We Trust was op zoek naar een Google Shopping specialist die de webshop kan ontzorgen in de complexere tak van Google Ads. Google Shopping wordt een steeds belangrijker kanaal in de marketingmix van e-commerce bedrijven. Sinds de opmars van mobile search zijn ze zich hier bewust van geworden. Wij hebben onze krachten gebundeld om een pilot te draaien op Google Shopping en de search ads te verbeteren. De uitdaging zat hem in het opkrikken van de te lage ROAS en het te lage ordervolume t.o.v. het search budget.

DA huid marketing
DA huid marketing

Hoe hebben wij dit aangepakt?

Omedia gaat voor krachtige, hedendaagse oplossingen die vooral toekomstbestendig zijn. We hebben een aantal digitale oplossingen ingezet. Zo zijn Channable, Google Ads. Google Shopping en Google Merchant center ingezet. Er zijn zaken geautomatiseerd, er is gewerkt aan de datafeed en campagnes zijn gestructureerder opgezet. Zo kan de focus beter gelegd worden op hardlopers, seizoenen en nieuwe collecties.

Feedmanagement & marketplaces

In Gold We Trust draait sinds begin 2021 Google Shopping campagnes, maar de ROAS was écht te laag. Dit heeft als gevolg dat er geld toegelegd moest worden op een order via dit kanaal. De datafeed werd handmatig ingeladen. Om dit effectiever en toekomstbestendig te organiseren hebben we een Feedmanagement tool als Channable ingezet. Dit maakte het mogelijk e.a. te automatiseren, relevantere advertenties te ontwikkelen én op meer platformen en marketplaces aanwezig te zijn. Alle productdata en feeds zijn centraal op één plek te beheren middels API koppelingen. We hebben een conversiegerichte Google Shopping feed ontwikkeld waarbij we de producttitels aangepast hebben op basis van het zoekvolume. Dit leverde een groter bereik op. Daarnaast zijn Channable en Google Merchant Center volledig geoptimaliseerd.

Sturen op actualiteiten

De volgende stap was een overzichtelijke campagne structuur ontwikkelen. Een structuur waarbij gemakkelijk gerapporteerd kan worden. Dit resulteerde in de mogelijkheid om automatisch te sturen op seizoensproducten en nieuwe “drops” (nieuwe collecties die uitrollen).

Nederlands of tóch Engels?

Omedia heeft de search campagnes volledig onder de loep genomen. Uit het zoekwoorden onderzoek bleek dat er meer in het Nederlands dan Engels gezocht werd. We werken altijd data-driven en wij hebben deze data gebruikt voor een passende oplossing. Er is een splittest uitgevoerd. Hierbij werd bij 50% van de zoekopdrachten (indien de locatie in Nederland is) Nederlandse ad-copy laten zien. De overige 50% kreeg Engelse ad-copy. De Nederlandstalige ad-copy zorgde voor een CTR stijging van ruim 150%. De data hielp ons een verstandige keuze te maken. De taal voor Ads is hierdoor op Nederlands gezet.

Het resultaat van onze samenwerking

ROAS + 490% toegenomen

> 401% stijging in transacties

+32% Cost per click

+321% SEA omzet

CR + 365% toegenomen

> 150% stijging in CTR

< 312% daling cost/conv.

Order value +22%

Benieuwd hoe het zit met de vooraf gestelde doelen?

  • NWij hebben onze expertise ingezet en In Gold We Trust ontzorgd op het gebied van SEA. Er is een tijdsbesparing gerealiseerd en het maximale is uit dit kanaal gehaald.
  • NDe search en display campagnes zijn geoptimaliseerd. Dit zorgde voor een prominente aanwezigheid in de zoekmachine.
  • NDe mogelijkheden van Google Shopping zijn verkend middels een pilot. Er zijn diverse verbeteringen doorgevoerd zoals toekomstbestendig, geautomatiseerd feed management.
  • NSneller en efficiënter inhaken op hardlopers, seizoenen en nieuwe collecties.
  • NResultaten zijn inzichtelijk via KPI rapportages. Wij houden van transparantie. Zo hebben we een KPI dashboard ontwikkeld waarbij In Gold We Trust onze resultaten 24/7 real-time in kan zien.
  • NEen click through rate (CTR) stijging van 150%.
  • NReturn on ad spend (ROAS) stijging van ruim 400%. De cost per click (CPC) was wel hoger, maar dat is nooit een ramp als de relevantie van de traffic een stuk hoger is en de ROAS maand op maand blijft stijgen.
  • NMeer relevante traffic naar de eigen webshop.
  • NVolume van search-orders die je met 4 mag vermenigvuldigen én een cost/conversie die je door 4 mag delen.

Een succesvolle pilot draaien net als In Gold We Trust?

Wil je meer weten over onze werkwijze of verkennen wat online marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend advies op met onze specialisten of vraag een gratis adviesgesprek aan. Wij zetten de koffie alvast voor je klaar!

Betere performance is klaar voor jou – jij ook?