Verdriedubbelde Google Ads omzet door verbindende touchpoints

Succesvolle campagnes die alle touchpoints binnen de customer journey aan elkaar verbindt. Daarnaast hebben de campagnes het transactievolume in de webshop verdriedubbeld heeft. Dit tegen dezelfde kosten.
DA huid om te stralen

DA Drogisterij, voel je goed!

DA is opgericht in de Tweede Wereldoorlog (1942) met als gedachte dat drogisten elkaar moeten helpen. Nog altijd maakt de combinatie van centraal en lokaal de DA formule uniek. Binnen het samenwerkingsverband van DA spelen de ondernemers een hoofdrol.

Met ruim 300 vestigingen is DA dé zelfzorg specialist die het juiste persoonlijke advies kan geven. Dit door middel van gecertificeerde drogisten in de winkel. Het doel van DA is dat ieder bezoek aan de winkel memorabel is en de klant denkt, voelt en ervaart dat dit dé plek is waar je terecht kunt voor je dagelijkse gezondheid, verzorgingsproducten, zonbescherming en advies.

Benieuwd wat de doelstellingen zijn?

  • Campagne(structuren) rendabeler én resultaatgerichter inrichten i.p.v. focus op clicks & impressies.
  • Helder inzicht in KPI's, overzichtelijkere campagnestructuur en duidelijke rapportages.
  • ROAS en conversie percentage verhogen door middel van relevantere bezoekers.
  • Het verlagen van de kosten per transactie en klik.
  • (Beter) voldoen aan het strenge advertentiebeleid van Google omtrent geneesmiddelen.
  • Het volume van relevante conversies als lokale winkelbezoeken én transacties verhogen.
  • Het converteren van een Google Ad naar een “online” websitebezoeker en/of naar een “offline” bezoek aan de winkel voor de DA GezondheidsCheck.
  • Een aanvulling in online marketing kennis die meedenkt en als resultaatgerichte “bonus” collega bijdraagt aan ons digitale succes.

De uitdaging

DA drogisterij had diverse doelstellingen op het gebied van online marketing. De eerste uitdaging was om de Google Ads (Search & Shopping) campagnes op de rit te krijgen. We wilden met deze samenwerking paid search rendabel maken. Daarnaast wilde we de campagnes beter structureren, resultaat meetbaar en beïnvloedbaar maken. Er ontbrak een duidelijk overzicht. Daarbij was de campagne structuur onduidelijk. De campagne moest resultaatgericht worden in plaats van gefocust op bereik, clicks en de kosten per click. De focus moest liggen op het rendabel verzenden van iedere bestelling. Daarnaast moest er meer grip en duidelijkheid komen op de bijbehorende KPI’s.

Wij hebben de campagnes ingericht op specifieke conversies, namelijk: transacties in de webshop. Dit in plaats van clicks naar de webshop. Deze conversies zijn van hogere waarde voor DA. Een belangrijk punt binnen dit proces is dat we in de online customer journey, website bezoekers adviseren en informeren. Dit kan door middel van blog artikelen en goede productinformatie. Wanneer we naar de conversie toewerken staat dit stukje advies altijd centraal.

Meer sturen op ROAS, POAS en het conversiepercentage

Het is voor DA enorm belangrijk om te weten hoeveel procent van de website bezoekers daadwerkelijk iets bijdraagt aan het bereiken van deze conversies en transacties. Waarom? Dit is bepalend voor de opbrengsten van de campagnes. Een hoger conversiepercentage tegen lagere kosten per conversie betekent een hogere ROAS (Return On Ad Spend). En daarmee een verhoogde netto opbrengst.

Hoe brengen we online en offline samen?

Naast verschillende SEA uitdagingen lag er ook een vraagstuk op het gebied van de DA Gezondheidscheck. De DA Gezondheidscheck zijn verschillende checks die je vertellen hoe het met je gezondheid gaat. Maar hoe brengen we online en offline samen? Hoe converteren we met Google Ads een “online” websitebezoeker naar een “offline” bezoek aan de winkel voor de DA GezondheidsCheck?

Omedia heeft voor DA Gezondheidscheck campagnes opgezet in Google Ads waarbij wij advertenties koppelen aan lokale winkels via een locatie-extensie. Zo ziet de persoon die zoekt op gerelateerde zoekwoorden alleen de lokale DA winkels bij hem of haar in de buurt. Ook zijn er landingspagina’s gemaakt en draait er nu een pilot met een afspraakmodule waarbij de klant digitaal haar afspraak kan maken voor de check. Op deze manier is er een betere funnel welke resulteert in de conversie van deze campagne. Namelijk: de interesse in de DA GezondheidsCheck van Online naar Offline converteren.

Strikt advertentiebeleid, één van de pittigste branches… (Ja, écht!)

De SEA campagnes van DA vergen altijd een scherpe blik en onze volledige aandacht. Het advertentiebeleid van Google is namelijk zeer strikt voor drogisterijen. Dit in tegenstelling tot andere branches. Als drogist heb je te maken met gigantisch veel regels, wat natuurlijk logisch is wanneer het assortiment o.a. geneesmiddelen bevat. De uitdaging is dat deze regels niet altijd even inzichtelijk zijn. Google is in dit advertentiebeleid veel strenger dan dat de Nederlandse wet is. De uitdaging ligt in automatisering. Er kan minder automatisch worden ingeregeld, waardoor een nauwkeurige, handmatige controle noodzakelijk is. Dit voorkomt onnodige penalty’s van Google. Wij zijn er daarnaast alert op gebleven dat je binnen bepaalde productcategorieën niet mag adverteren. De uitdaging hiermee is dat Google ook onverwachts waarschuwingen kan afgeven op producten die nog niet bekend waren.

DA huid marketing
DA huid marketing

Onze Search-First aanpak:

Benieuwd naar onze aanpak? Wij gaan voor slimme campagnes en een search first aanpak! Wij hebben diverse middelen ingezet om deze resultaten te behalen. Je kunt hierbij denken aan slimme Channable feeds, een CSS partner, diverse campagne formats als Dynamic search op voorraad -en sales niveau, Smart shopping (inmiddels Performance max) en nog veel meer.

Slimme productfeeds met verrijkte data

Wij hebben Channable op een scherpe manier ingezet. Online en offline zijn samengebracht door gebruik te maken van folder campagnes. De data uit Channable zorgt ervoor dat alle folder artikelen direct in een campagne met hogere prioriteit vertoond worden. Ook laten we Channable de productpagina’s crawlen op acties, zodra er in bepaalde velden “1+1 gratis” staat manipuleren we de producttitel naar Google toe zodat dit direct in de shopping ad staat. Tevens adverteerde wij met prikkelende aanbiedingen. Dit leverde een forse toename in het conversie percentage en click through rate op.

Tevens zijn er uitgebreide feeds in Channable gemaakt waarbij we de kosten op productniveau opvangen en deze mee terug geven aan Channable. Dit resulteerde in een betere aansturing van shopping campagnes. Dit m.b.t. ROAS prestaties en goed presterende producten.

Tot slot zijn er in Channable custom labels toegevoegd. Dit bracht op dat exact duidelijk is welk product het best presteert. Tevens resulteerde dit in dat een product altijd zichtbaar is op het juiste moment binnen de customer journey (d.m.v. een vertoningspercentage).

20% biedvoordeel op iedere click? Graag!

Er is een migratie naar Kiesproduct / Shoparize CSS georganiseerd door ons. Dit zorgde voor 20% biedvoordeel in de veiling van Google. Dit leverde de kostenbesparing op die beaamd werd.

Verbeterde campagnestructuren

Tevens is een migratie naar Google Smart Shopping ingezet én inmiddels alweer een migratie naar Performance Max. Dit maakte het mogelijk om een geschikte structuur voor een zeer groot aantal producten in te zetten. Dit door gebruik te maken van automation, waar beleidstechnisch mogelijk. Via Google Smart Shopping werd het tevens mogelijk om een duidelijke campagne segmentatie op product, merk, folder of categorieën te maken. We kunnen extreem uitsplitsen en inzoomen op bovenstaande categorieën. Zo weten we exact welke campagnes, keywords, productgroepen, folders en merken het meeste waarde toevoegen in diverse fases van het koopproces. Dit leverde een enorme tijdsbesparing op, dat terwijl we maximaal inzicht en grip hebben op de performance en zorgde voor een duidelijke campagne structuur.

Omnichannel search strategie

Wij zijn vindingrijk en gebruiken hedendaagse, digitale oplossingen. Zo hebben wij campagnes en zoektermen verbonden met offline acties (radio, tv, folders en winkels). We hebben ook gezorgd voor dynamische remarketing advertenties met display ads op productniveau. Wanneer een klant de productpagina bezocht heeft en niet afgerekend heeft, krijgen zij automatisch op diverse kanalen binnen het zoeknetwerk van google een advertentie van het betreffende product/aanbieding te zien. Hierbij wordt de productpagina waarbij de duratie van het bezoek het langste was weergegeven. Dit leverde een hoger rendement op en zorgde dat online een offline werden samengebracht.

Het resultaat van onze samenwerking

Als je tot en met hier gelezen hebt, dan zijn we het er waarschijnlijk unaniem over eens dat de samenwerking met DA erg succesvol is én we alle voorafgestelde doelen ruimschoots overtroggen hebben. Daar zijn we natuurlijk best trots op! Niet alleen trots op onszelf, maar ook op DA zelf, haar ondernemers én het marketing team. Wij werken inmiddels al ruim 3 jaar samen met DA en hebben een hecthe samenwerking ontwikkeld die gezorgd heeft voor échte digitale vooruitgang.

ROAS + 214% toegenomen

> 182% stijging in transacties

Cost per click 28% lager

+ 394% Toename omzet

CR + 228% toegenomen

> 79% stijging in CTR

Avg. order value + 80%

< 84% daling in cost/conv.

Benieuwd hoe het zit met de vooraf gestelde doelen?

  • NGoogle Ads is rendabel en geoptimaliseerd. Paid search is het kanaal geworden dat het grootste aandeel heeft in de omzet van de volledige webshop.
  • NOverzichtelijke campagnes gefocust op resultaat, én duidelijk inzicht in KPI's met heldere rapportages.
  • NEen hogere ROAS en een forse toename van conversiepercentage en CTR.
  • NDe SEA omzet is sinds onze samenwerking vanaf eind 2019 met ruim 350 procent gestegen, terwijl de kosten beheersbaar blijven met een stijging van maximaal 25%.
  • NEen kostenbesparing door een biedvoordeel van twintig procent (door het koppelen van een CSS partner).
  • NWe hebben een zeer efficiënte workflow ontwikkeld waarmee we de uitdaging van medische producten en het beleid van Google grotendeels getackeld hebben. Zo is de ‘angst’ voor beleidsschendingen, penalty’s en opschortingen enorm afgenomen.
  • NDe bestellingen van de webshop gaan niet meer met verlies de deur uit.
  • NCampagnes die aansluiten op alle marketing uitingen van DA. Dit zowel online als offline.
  • NGerichte campagnes die de gezondheidscheck centraal zetten.
  • NEen klankbord op het gebied van online marketing en op search gebied.

Online succes, net als DA Drogisterij?

Wil je meer weten over onze werkwijze of verkennen wat online marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend advies op met onze specialisten of vraag een gratis adviesgesprek aan. Wij zetten de koffie alvast voor je klaar!

Betere performance is klaar voor jou – jij ook?