Waarom kiezen voor server side tracking?
Met Server Side Tracking is de data die binnenkomt een stuk nauwkeuriger zodat je het surfgedrag van jouw gebruikers kan blijven volgen, ook als ze cookies blokkeren met cookieblockers. Door Server Side Tracking verzamel je data die je anders zou missen. Denk hierbij aan cruciale conversie data, form submissions, scroll diepte en nog veel meer! Daarnaast kun je doormiddel van Server Side Tracking je conversie-analyse verbeteren, zodat je de user experience (UX) op jouw website nog beter kunt maken. Kortom: als je meer inzicht wilt krijgen in hoe de bezoekers van jouw website door jouw website heen navigeren, dan is Server Side Tracking dé oplossing!
Even opfrissen: Wat zijn cookies ook alweer?
Je kunt cookies eigenlijk zien als kleine bestanden, gevuld met gegevens zijn die op jouw device (bijvoorbeeld: smartphone, tablet, laptop) worden opgeslagen. Om het nog wat makkelijker te maken zijn er twee soorten cookies, namelijk: first-party cookies , deze worden aangemaakt en opgeslagen door de website die jij bezoekt. Daarnaast heb je ook third-party cookies: het woord zegt het eigenlijk al, dit zijn cookies die gemaakt én opgeslagen worden door derde, externe partijen zoals Google, Pinterest, TikTok, Snapchat en Meta. Tegenwoordig kiezen steeds meer mensen ervoor om cookies van derden te blokkeren, waardoor er een aanzienlijke hoeveelheid data ontbreekt voor ons als marketeers.
Dit komt doordat third-party cookies niet alleen zichtbaar zijn voor de website eigenaar, maar ook voor de techreuzen. Dit brengt natuurlijk privacy zorgen met zich mee. Maar wat als je alsnog inzicht wilt krijgen in wat je bezoekers doen op je website, zelfs als je website gebruikers cookieblockers gebruiken? Dan is er Server Side Tracking. Met Server Side Tracking heb je veel meer invloed op je eigen data, omdat het ook op je eigen server wordt opgeslagen. Zo kies je er zelf voor met welke platformen je data wilt delen maar ook hoe je eventueel data kan verrijken.
Verantwoordelijkheid bij server side tracking
Het zelf verzamelen van data heeft natuurlijk ook een kanttekening, je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor je eigen data. Als je data naar platformen zoals Meta/Google stuurt, ben je verantwoordelijk voor de data die je verstuurt. Je hebt de vrijheid om te kiezen welke data je wilt versturen, waardoor je kunt bepalen welke privacygevoelige informatie je naar deze platformen verstuurt. Als je data van je eigen server ontvangt, ben je verantwoordelijk voor het verwijderen van privacygevoelige informatie voordat je de data verzendt. Op deze manier heb je meer controle over je klantdata, maar je bent ook verantwoordelijk voor de data die je verzendt.
Waarom werken cookieblockers in het nadeel voor de website eigenaar?
Het blokkeren van cookies van derden kan een probleem zijn omdat het de prestaties van advertentieplatformen vermindert. Om campagne-technisch effectief te zijn op het gebied van machine learning, moet het algoritme een leerfase in om ‘getraind’ worden door het verzamelen van conversiedata. Hiermee kunnen algoritmes aangeleerd worden om de juiste doelgroep voor je advertenties te vinden. Echter, door het blokkeren van cookies van derden, zal er minder data beschikbaar zijn, wat uiteindelijk leidt tot een minder ver ontwikkelde leerfase van het algoritme en hiermee tot slechtere prestaties.
5 voordelen van server side tracking
1. Je kan met een hogere nauwkeurigheid gedetailleerde informatie verzamelen over het gedrag van websitebezoekers, zoals conversiedata, tijdsduur op pagina’s, bezochte pagina’s, verkeersbronnen en meer.
2. Server side tracking is veel betrouwbaarder dan client-side tracking omdat het gegevens verzamelt voordat deze naar de webbrowser van de bezoeker wordt verzonden.
3. Je kan deze nauwkeurigere gegevens gebruiken om jouw website of webapplicatie te verbeteren, bijvoorbeeld door een betere gebruikerservaring te bieden, formulieren aan te passen doordat je kan zien waar bezoekers moeite mee hebben of zelfs afhaken.
4. Beveiligingsrisico’s kunnen worden verminderd omdat gegevens die worden verzameld worden verzonden naar de server in plaats van de webbrowser van de bezoeker en derde partijen als Google en Meta. We kunnen dus stellen dat server side tracking ook toekomstgericht is.
5. Server-side tracking is schaalbaar en je kunt veel meer gegevens verzamelen dan met client-side tracking, waardoor je betere inzichten krijgt én vervolgens meer kunt verbeteren.