Google helpful content update, dit moet je weten

Google rolt haar meest recente 'helpful content' update uit in augustus 2022. We leggen je in dit artikel uit wat deze update precies omvat én wat belangrijk is om te weten.
Helpful content update

De helpful content update in een notendop

Paniek! Update!? We hebben net een grote core update gehad in mei… De Google Helpful Content Update wordt in augustus 2022 uitgerold om te analyseren of content op websites ook daadwerkelijk nuttig is voor de lezer. Google staat erom bekend dat ze waarde hecht aan het tonen van het best mogelijke zoekresultaat aan haar gebruikers. Google kijkt op content gebied naar factoren zoals de kwaliteit, de relevantie en de bruikbaarheid van de tekst. Als Google bepaalt dat de content niet nuttig is, zal het deze lager in de zoekresultaten plaatsen.

De helpful content update heeft dan ook relatief grote gevolgen voor webmasters. Zij moeten ervoor zorgen dat hun content zowel nuttig als relevant is. Daarnaast moeten ze de content consistent actualiseren, waardoor de content up-to-date blijft. Dit betekent dat webmasters meer tijd en aandacht moeten besteden aan hun content, om hoog in de zoekresultaten te verschijnen of blijven staan. Als je zoekt naar informatie, is het belangrijk dat de content van hoge kwaliteit is en dat deze nuttige informatie bevat. De Google Helpful Content Update zal ervoor zorgen dat webmasters content maken die echt nuttig is voor de lezer. Hierdoor wordt de leeservaring op websites verbeterd en krijg je sneller content te zien die je daadwerkelijk waardevolle informatie geeft.

Kan je nog steeds hoog ranken in Google met de Helpful Content Update?

Zeker weten! De helpful content update moet ervoor gaan zorgen dat websites voldoen aan bepaalde kwaliteitscriteria. Hierbij wordt steeds meer waarde gehecht aan unieke, goed leesbare en sterke content. Dit om te voorkomen dat er content wordt gepubliceerd die lezers niet helpt, maar alleen maar vervelende ervaringen oplevert waarbij er teveel op SEO gefocust wordt. Google’s Helpful Content Update zal gericht zijn op het creëren van authentieke en originele content die de lezer verrijkt. Google wil dat websites en blogs de best mogelijke informatie aanbieden aan lezers, en dat de content echt verschil maakt en de lezer ook iets van op steekt.

Het is dus belangrijk om nét dat beetje extra aandacht te besteden aan ‘people first’. Zorg ervoor dat je content daadwerkelijk leerzaam is en schrijf minder met alleen ranken binnen de zoekmachines als hoofddoel. Althans, dat kan uiteraard nog steeds, maar de originele insteek van je tekst moet ‘people first’ zijn. Zo zullen websites die al autoriteit hebben binnen een bepaalde branche op het web sneller ranken bij het publiceren van nieuwe artikelen of pagina’s. Er is dus geen nood aan de man, maar zorg ervoor dat je jouw content schrijft met de juiste insteek!

Gevolgen van de helpful content update

Als je content aan deze eisen voldoet, heb je meer kans om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. Het is belangrijk om te weten dat deze update niet alleen te maken heeft met de kwaliteit van je content, maar ook met de leesbaarheid en bruikbaarheid. Zorg ervoor dat je content op een logische en verstaanbare manier is opgesteld, met een duidelijke structuur en eenvoudige zinnen. Gebruik afbeeldingen en video’s om je verhaal te verduidelijken. Als je de richtlijnen van de Helpful Content Update goed volgt, zal je website er op de lange termijn alleen maar beter van worden.

Betere performance is klaar voor jou – jij ook?