logo omedia

DA DROGISTERIJ

DA is opgericht in de Tweede Wereldoorlog (1942) met als gedachte dat drogisten elkaar moeten helpen. Nog altijd maakt de combinatie van centraal en lokaal de DA formule uniek. Binnen het samenwerkingsverband van DA spelen de ondernemers een hoofdrol.

Met ruim 300 vestigingen is DA is de zelfzorg specialist die het juiste persoonlijke advies kan geven, door middel van gecertificeerde drogisten in de winkel. Het doel van DA is dat ieder bezoek aan de winkel memorabel is en de klant denkt, voelt en ervaart dat dit dé plek is waar je terecht kunt voor je dagelijkse gezondheid, verzorgingsproducten, zonbescherming en-advies.

De Uitdaging

De eerste uitdaging was om de Google Ads (Search & Shopping) campagnes op de rit te krijgen en rendabel te maken. Er ontbrak een duidelijk overzicht en daarbij was de campagne structuur onduidelijk. De campagne moest resultaatgerichter worden in plaats van gefocust op bereik, clicks en de kosten per click. We willen de focus verleggen naar het rendabel verzenden van iedere bestelling en daarbij het bijbehorende inzicht in deze KPI’s. Hierbij maken we campagnes gericht op specifieke conversies, namelijk: transacties in de webshop in plaats van clicks naar de webshop, deze conversies zijn van hogere waarde voor DA.

Wat hierbij ook belangrijk blijft is dat we de in deze online customer journey de website bezoekers adviseren en informeren d.m.v. bijvoorbeeld blog artikelen en productinformatie. Dit blijft in ons achterhoofd wanneer we toewerken naar de conversie actie waarvan wij het liefst willen dat een bezoeker deze uitvoert in DA’s webshop: Transacties. Het is voor DA enorm belangrijk om te weten hoeveel procent van de website bezoekers daadwerkelijk iets bijdraagt aan het bereiken van deze conversie, de transactie. Waarom? Dit bepalend is voor de opbrengsten van de campagnes. Een hoger conversiepercentage tegen lagere kosten per conversie betekent een hogere ROAS (Return On Ad Spend), dus een verhoogde netto opbrengst.

Hierbij komen we direct bij de tweede uitdaging en de hulpvraag van DA: Hoe verhogen we door SEA beter in te zetten de ROAS van de webshop, het volume in relevante conversies (Lokale winkelbezoeken of transacties), Het conversiepercentage d.m.v. relevantere website bezoekers en verlagen we tegelijkertijd de kosten per conversie en idealiter ook advertentiekosten en clicks?

Gezondheidscheck – Hoe brengen we online en offline samen?

Het is fijn om je goed te voelen, voor de een is dat een uitdaging, voor de ander vanzelfsprekend. Hoe zit het eigenlijk met jouw bloeddruk, stress, glucose of cholesterol? DA kijkt altijd naar wat het beste is voor de klant en helpt met adviezen die daarbij passen. Daarom heeft DA de DA GezondheidsCheck geïntroduceerd. De DA Gezondheidscheck zijn verschillende checks die je vertellen hoe het met je gezondheid gaat. Er is veel vraag naar, zo is voor de consument erg handig en weet je gelijk hoe goed je bezig bent! 

Maar hoe brengen we online en offline samen? Hoe converteren we met Google Ads een “online” websitebezoeker naar een “offline” bezoek aan de winkel voor de DA GezondheidsCheck?

Omedia heeft voor DA een GezondHeidscheck campagnes opgezet in Google Ads waarbij wij advertenties koppelen aan lokale winkels via een locatie-extensie. Zo ziet de persoon die zoekt op gerelateerde zoekwoorden alleen de lokale DA winkels bij hem of haar in de buurt. Op de zijn er landingspagina’s gemaakt en draait er nu een pilot met een afspraakmodule waarbij de klant digitaal haar afspraak kan maken voor de check. Op deze manier is er een betere funnel welke resulteert in de conversie van deze campagne: De DA GezondheidsCheck van Online, naar Offline converteren.

Het Resultaat

Succesvolle campagnes die alle touchpoints binnen de customer journey aan elkaar verbindt en daarnaast het transactievolume in de webshop bijna verdubbeld heeft, tegen dezelfde kosten. Er is een overzichtelijke campagne structuur neergezet die ook daadwerkelijk iets oplevert! Dit komt mede door de inzet van resultaatgerichte campagnes waarbij de focus verlegd is naar ROAS en Conversies in plaats van kosten (per click). Voor DA Drogisterij is het nu inzichtelijk hoe er efficiënt en gericht geadverteerd wordt en hoe Google Ads bijdraagt aan de doelen van de webshop en het bedrijf. Potentiële klanten worden op deze wijze online goed bereikt en getriggerd, het brengt zelfs online samen met offline. 

+ 71.51% ROAS (Return On Ad Spend)

+ 84% Stijging in transacties

+ 94% Omzet in de webshop

Overzichtelijke Campagne structuur

Advertentiekosten Blijven Gelijk

- 27% Daling Kosten per click

- 22% Daling Bouncerate

- 39% Daling in kosten per conversie

Gerelateerde Projecten

OPDRACHTGEVERS

Wordt jouw organisatie

Het volgende succes?