404 Error op je website, hoe pak je dat aan?

De bekende 404 fout, ken je het? Deze statuscode wordt door de server teruggestuurd als een pagina (URL) niet gevonden kan worden. In dit artikel laten we je zien hoe je overmatige 404 meldingen op je website kunt voorkomen en hoe je er het beste mee om kan gaan.
404 error

Wat zijn de oorzaken van een 404 error melding?

Een 404 foutmelding, daar wordt niemand vrolijk van… Een 404 error kan verschillende oorzaken hebben. Meestal wordt de 404 error veroorzaakt door de volgende scenario’s:

Scenario 1: Je bezoekt een URL via de browserbalk die niet bestaat door een typfout.
Scenario 2: Je klikt op een link naar een URL die niet naar de juiste pagina verwezen is, of nergens naartoe verwijst. Dit kan gebeuren als een pagina op de website een andere URL heeft gekregen of als de content in zijn geheel is verwijderd van de website.

Waar kan ik mijn 404 error pagina’s vinden?

Dit kan je op verschillende manieren doen, de meest voor de hand liggende manier is om via Google Search Console te bekijken welke URL’s op je site niet meer bestaan, waardoor je een 404-foutmelding krijgt.

Het is ook mogelijk om in Google Analytics met behulp van een filter op de titel van de 404-pagina, samen met ‘bron/medium’ als tweede dimensie, inzichtelijk te krijgen waar de bezoeker vandaan kwam. Zo kun je misschien zelfs contact opnemen met de eigenaar van de website waar een link naar jouw pagina (verkeerd) staat. Dat scheelt wellicht een waardevolle backlink!

Wat ook nog een goede manier is om dit te controleren is om via brokenlinkcheck.com jouw root URL in te voeren en via hier gratis jouw website te laten crawlen op 404 errors. Iedere gevonden error is er tenslotte 1!

Zijn 404 pagina’s slecht voor SEO?

Om het nog wat makkelijker te maken: ja én nee. Geen zorgen, we gaan het nu uitleggen. Volgens Google zelf hebben 404 pagina’s dus geen directe invloed op je vindbaarheid in Google. (Dit is de ‘nee’.) Nu komt de ‘ja, dit heeft een negatief effect’: Wanneer je veel 404 pagina’s hebt kan het de SEO van je website wel indirect beïnvloeden. Google heeft namelijk voor iedere website een “Crawl budget”. Als je veel 404’s hebt kan het zijn dat een groot aandeel van je crawlbudget naar deze 404 pagina’s gaat. Zonde, vooral als je nog een hoop pagina’s hebt die je wel graag wilt indexeren!

Als je veel 404’s hebt die niet kunnen worden opgelost met een 301-omleiding, is het beter om 410’s in te stellen om de impact op je crawlbudget te verminderen. Hoewel 404 foutmeldingen geen directe invloed hebben op je SEO, is het toch belangrijk om 404-fouten op te lossen voor een goede gebruikerservaring. Als je veel 404’s hebt, kan je gebruikers irriteren en je website onbetrouwbaar maken. Daarom is het belangrijk dat je 404’s zo snel mogelijk oplost met 301’s of 410’s. Als je dat doet, kan de gebruikerservaring verbeterd worden en kan je website betrouwbaarder overkomen.

Hoe voorkom ik een 404 pagina?

1. Controleer de URL: Controleer de URL die de gebruiker heeft ingevoerd om er zeker van te zijn dat deze incorrect is. Als de URL niet klopt, voeg dan de juiste URL toe achter de knop of link en probeer het opnieuw.

2. Verwijs naar een vergelijkbare pagina: Als er geen exacte pagina bestaat, verwijs dan naar een vergelijkbare pagina die de gebruiker kan bezoeken door middel van een 301 redirect of naar de URL waar de pagina naartoe verhuisd is.

3. Bied een zoekfunctie aan: Voeg een zoekfunctie toe die de gebruiker kan gebruiken om een pagina te vinden die lijkt op de pagina die hij zoekt.

4. Gebruik een 404-pagina: Voeg een 404 pagina toe die de gebruiker kan bezoeken als hij niet kan vinden wat hij zoekt. Tip: Haal meer uit je 404! Deze mag best wat humor bevatten. 404’s zijn nooit volledig te voorkomen, dan kan je er beter het beste van maken… Dus gebruik wat humor en voeg relevante links of een zoekfunctie toe die de gebruiker kan helpen om verder te browsen naar relevante pagina’s voordat hij je website verlaat.

Betere performance is klaar voor jou – jij ook?