A/B Testen

Ben je van plan om een A/B (staat ook bekend als splittest) uit te voeren? Of ben je gewoon benieuwd wat dit inhoud? Lees dan snel verder, we leggen het graag uit!

Wat is A/B testen?

Wat betekent A/B testen en waarom gebruiken we het? A/B Testen staat ook wel bekend als splittesting. Dit is een manier van testen die we online gebruiken om de effectiviteit van verschillende versies van bijvoorbeeld een landingspagina, campagne, bepaald tekstgebruik of verschillende ontwerpen te testen. Dit wordt gedaan door twee verschillende versies te ontwikkelen, waarbij elke versie een variabele bevat die wordt getest. Bijvoorbeeld een andere header, knoppen in verschillende kleuren of 2 verschillende landingspagina’s. De twee versies worden vervolgens aan een groep gebruikers getoond (bijvoorbeeld 50% krijgt versie ‘A’ te zien en de overige 50% ‘versie B’). De resultaten van de test worden vervolgens geanalyseerd om te bepalen welke versie het meest effectief is. De resultaten van de test kunnen worden gebruikt om te bepalen welke versie het meest effectief is en deze uiteindelijk als definitief door te voeren!

A/B testen is dus een ijzersterke testmethode om beter te weten wat de resultaten van 2 verschillende versies zijn en welke de beste is zodat je het uiteindelijke aanbod kan verbeteren en hiermee meer conversies kan realiseren.

A/B testen kan worden gebruikt voor veel verschillende doeleinden. Het kan worden gebruikt om de prestaties van een website te verbeteren, de conversie te verhogen of om te bepalen welke versie van een product of dienst het meest effectief is.