Google Search Generative Experience update

SGE is iets dat veel veranderingen met zich mee gaat brengen in de manier waarop we (en hiermee dus ook jouw klanten) informatie zoeken en vinden op het internet. Dit is dus een extra belangrijk moment om even bewust stil te staan bij je huidige SEO, Google Shopping én Google Ads strategie.

Bereid je goed voor, Google rolt haar Search Generative Experience update uit.

Je hebt het vast al voorbij horen komen dat Google ook hard aan de weg timmert om AI te verwerken in de SERP. Tijdens het jaarlijkse Google I/O event op 10 mei werd al snel duidelijk dat het dit jaar volledig in het teken van AI en generative search stond. Google’s nieuwe Search Generative Experience (SGE) is een van de grootste wijzigingen die doorgevoerd wordt.

Met SGE maakt google gebruik van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI) om je zoekervaring persoonlijker en interactiever te maken. SGE geeft AI-gegenereerde antwoorden op je vragen, bovenop de gebruikelijke zoekresultaten. Het unieke aan SGE is dat het zich aanpast aan je zoekintentie. Als je bijvoorbeeld vraagt welk nationaal park beter is voor een gezin met jonge kinderen en een hond, geeft SGE je een samenvatting van belangrijke overwegingen en links om verder te onderzoeken. Het maakt ook winkelen gemakkelijker door suggesties te geven en je te helpen bij het maken van een keuze uit meer dan 35 miljard productvermeldingen. SGE belooft ook een veilige en betrouwbare zoekervaring, met speciale aandacht voor gevoelige onderwerpen zoals medisch en financieel advies.

Met andere woorden: SGE is iets dat veel veranderingen met zich mee gaat brengen in de manier waarop we (en hiermee dus ook jouw klanten) informatie zoeken en vinden op het internet. Dit is dus een extra belangrijk moment om even bewust stil te staan bij je huidige SEO, Google Shopping én Google Ads strategie.

De benadering van Google in 5 stappen uitgelegd

Google’s innovatieve benadering van de implementatie van SGE bij zoekopdrachten is gebaseerd op vijf belangrijke principes, namelijk:

  1. Stappen minimaliseren: De doelstelling is om het zoektraject van gebruikers te vereenvoudigen en te versnellen.
  2. Kwaliteitscontrole: Google streeft ernaar om gebruikers de best mogelijke antwoorden te bieden.
  3. Veiligheidscontroles: Om ervoor te zorgen dat de antwoorden betrouwbaar en nauwkeurig zijn.
  4. Ecosysteem ondersteuning: Google stuurt verkeer naar originele bronnen om de waarde van de inhoud te erkennen.
  5. Advertenties: Relevante advertenties worden weergegeven als aanvullende informatie, wat bijdraagt aan een betere gebruikerservaring.

Met de introductie van de Search Generative Experience zet Google weer een grote stap vooruit in de evolutie van online zoeken, en het is fascinerend om te zien hoe deze technologie zich in de komende jaren zal ontwikkelen en verfijnen. Zelf verwachten we dat dit nog maar het begin is. Google is momenteel heel actief opzoek naar feedback om functies te verbeteren.

Dit is hoe het eruit gaat zien:

Zo gaat de search generative experience update eruit zien op desktop:

Zo gaat de search generative experience update eruit zien op mobile:

Deze nieuwe zoekervaring kan aanzienlijke gevolgen hebben voor zowel gebruikers als bedrijven. Voor gebruikers kan het zoekproces veel eenvoudiger en intuïtiever worden, met meer relevante en bruikbare resultaten voor complexe vragen. Dit valt dan ook redelijk in de lijn der verwachting met de Helpful Content Update van Google. Voor bedrijven kan dit betekenen dat ze hun SEO-strategieën moeten aanpassen om rekening te houden met de manier waarop SGE inhoud interpreteert en vervolgens presenteert bij de eindgebruiker van Google.

“Conversational mode” komt tot een beter resultaat dan we gewend zijn.

We zijn al jaren gewend om één zoekopdracht in te typen bij Google, je hebt vast ook wel eens meegemaakt dat je deze zoekopdracht een aantal keer moest aanpassen om het gewenste antwoord te vinden op jouw vraag. De conversational mode binnen SGE is ontworpen om vervolgvragen te beantwoorden met behoud van de context van je eerdere zoekopdracht.

Je activeert de conversatiemodus door op “stel een vervolgvraag” te tikken of een van de voorgestelde vervolgstappen onder de samenvatting.

Google’s Kathy Edwards demonstreerde deze functie onlangs live op Google I/O. Na de vraag “waarom zingen walvissen graag”, typte Edwards als vervolg “knuffels voor kinderen onder de $40”. In een standaard zoekopdracht zou Google niet weten dat ze op zoek was naar knuffels van walvissen. Maar de AI van SGE begreep de context vanwege de informatie uit vorige zoekopdrachten. Dus enkele momenten na het stellen van de vraag, zag Edwards een lijst met links naar winkels die verschillende pluchen walvisknuffels verkopen. (Zie onderstaande video, op minuut 8:28)

Hoe speel je hier nu effectief op in? Dit is onze conclusie:

Het feit dat productlinks naar voren komen tijdens een ‘conversational mode’ zoekopdracht suggereert een grote kans voor bedrijven. Als je je content kunt optimaliseren om te verschijnen bij dit soort zoekopdrachten, kun je mogelijk meer gekwalificeerd verkeer krijgen dan je nu doet. Maar hoe doe je dat? Voor nu geeft Google prioriteit aan hoogwaardige online bronnen. Google gebruikt veel van de signalen die het al decennia lang heeft om de kwaliteit van informatie te begrijpen. Dit onderstreept het belang van het creëren van content die aansluit bij E-A-T en geloofwaardigheid opbouwt voor je site.

Aan de Google Ads kant zul je aanpassingen moeten maken voor deze, eerder conversatiegerichte zoekopdrachten. Deze long-tail zoekopdrachten, die je nu nog niet ziet in je keyword tools doordat daar hoogstwaarschijnlijk te weinig zoekvolume op zit zullen vanzelf een argument vormen om broad match trefwoorden actiever te gebruiken in je account om deze nieuwe zoekopdrachten op te pikken. Zo stuurt Google uiteraard ook weer meer richting Performance Max, en het gebruik van broad match keywords in je ad-account.

Deze ‘nieuwe’ long-tail zoektermen creëren ook de noodzaak om je zoektermen regelmatig te controleren en nieuwe negatieve zoekwoorden (uitsluitingen) toe te voegen, omdat deze long-tail termen waarschijnlijk zullen exploderen in de komende jaren.

Betere performance is klaar voor jou – jij ook?