logo omedia

Renderen jouw Facebook advertenties onder de maat? Weet jij niet hoe je ervoor kan zorgen dat je Facebook advertenties beter gaan presteren?

In dit artikel maak je kennis met vijf veel voorkomende problemen die van invloed zijn op de prestaties van je Facebook advertenties en hoe deze oorzaken verholpen kunnen worden.

5 Meest Gemaakte Misstappen Met Facebook Ads Die Je Kunt Voorkomen Door Owyn Mulder

 

#1: Je Biedt Tegen Jezelf

De manier waarop Facebook advertenties werken, is dat je ad eigenlijk in een online veiling staat, zodat je publiek op jouw advertentie kan klikken (of doen wat het doel van de ad is). Jij betaalt alleen wanneer iemand de doelstelling van de advertentie voltooit. Neem als voorbeeld: clicks op jou advertentie. De concurrenten van de “veiling” zijn in dit geval mede-adverteerders die zich op dezelfde doelgroep richt als jij doet.

Je zou je geen zorgen hoeven maken over het feit dat je tegen jezelf aan het bieden bent, tenzij de instellingen van de gemaakte campagnes of advertenties nagenoeg hetzelfde zijn.

Zodra jij twee keer hetzelfde publiek target met meerdere campagnes of advertentiesets (in exact dezelfde periode), dan heb je jezelf direct in competitie gezet met jezelf en biedt je tegen jezelf. Op dit moment probeer je twee verschillende advertenties tegelijkertijd op dezelfde plek te plaatsen en aan dezelfde mensen te tonen.

Wanneer dit gebeurd presteren je campagnes hoogstwaarschijnlijk minder goed en levert het minder conversie op, een advertentie welke niet rendeert dus! Ook wanneer je een budget ingesteld hebt voor de campagne of advertentie (welke de waarde van het bod dat de plaatsing van advertenties bij een veiling beperkt), is het zelfs te merken dat de aangeboden advertenties heel weinig tot niet worden weergegeven. Op dit moment bevinden je advertenties zich in een biedingsoorlog die ze nooit kunnen winnen. Op dit moment spendeer je je budget en gooi je jezelf als het waren over boord. Als gevolg hiervan spendeer je geen cent meer en behaal je dus ook niet de beoogde conversies.

Dit is wat je kan doen: Vermijd het tegelijkertijd targetten van dezelfde doelgroep met meerdere advertentiesets of campagnes. Wanneer je dit absoluut moet doen (misschien wil je een sales funnel maken), dan kan je gebruik maken van Facebook custom audiences om specifieke segmenten van de te bereiken doelgroep uit sluiten op basis van hun interactie (of gebrek aan interactie) met je advertenties, pagina, berichten of website.

Een fantastische wijze om een advertentie funnel te maken, is door advertentieweergaven voor videoweergaven uit te voeren, omdat Facebook doelgroepen kan selecteren op basis van specifieke video’s welke ze al bekeken hebben. Omgedraaid kan Facebook helaas geen doelgroepen selecteren op basis van specifieke berichten of advertenties die Facebook gebruikers bekeken hebben.

 

# 2: Je Biedingslimiet Is Te Laag.

Een te laag budget voor biedingen kunnen je Facebook advertenties echt verpesten wanneer je niet zorgvuldig bent. Deze zijn ontworpen voor specifieke omstandigheden, je moet dus echt weten wat de waarde is van je conversies voordat je hier gebruik van gaat maken.

Een Biedingslimiet is bedoeld om ervoor te zorgen dat je Facebook advertenties de beste conversies mogelijk behalen aan de hand van het budget wat jij bereid bent te besteden om het gewenste resultaat te behalen. (Click, Weergave, Impressie, E-mail opt-in of wat jij als doel gesteld hebt). Je kan het gebruiken voor campagnes welke een service of product met een vaste prijs aanbieden. Facebook kan ook een aanpassing toepassen in de aanmaak van de campagne wanneer je de waarde van het gewenste resultaat onderschat, om deze reden is het van cruciaal belang wat de waarde van je conversies zijn.

Je kunt het volgende doen: Het instellen van een biedingslimiet of budget kan de prestaties van de advertenties verminderen (bepaalde doelgroepen zijn kostbaarder). Wanneer je dit ingesteld hebt en je bevind je in een hard dalende conversie , is de beste zet om het laagste bod of kostenlimiet te verhogen om de weergaven te verbeteren. Je zult waarschijnlijk wat sneller door je dag of totaal budget heen zijn, maar je zult meer conversies zien en je rendement zal stabieler zijn

Biedingslimiet ingesteld voor een Facebook campagne.

Er zijn Facebook advertentie campagnes met lage biedingslimieten welke helemaal niet aangeboden worden en dus geen weergaven krijgen. Voornamelijk wanneer je een laag biedingslimiet combineert mer een laag dagelijks budget. Wanneer je campagne helemaal geen weergaven levert of niet aangeboden wordt, dubbel check het verband tussen je dagelijkse budget en biedingslimieten.

 

# 3: Je Budget Is Slecht Gespreid.

Facebook biedt de mogelijkheid om verschillende budgetten gelijkmatig over meerdere advertentiesets te verdelen. Dit klink ideaal totdat een van je advertentiesets onder de maat presteert in vergelijking met andere advertenties binnen de campagne. Ongeacht de prestaties van de advertentie blijft Facebook het budget voor al deze advertentiesets gelijkmatig onderverdelen.

Dit is wat automatisch gebeurd, tenzij je Campagnebudget optimalisatie instelt. Wanneer je deze optie ingesteld hebt worden alle uitgaven gespreid over een campagne, afhankelijk van de prestaties en wordt het budget uitgebreid naar de goed presterende advertentiesets wanneer dit nodig is. Dit betekent dat het budget rechtstreeks naar de goed presterende advertentiesets gaat welke jou resultaten opleveren.

Om dit in te stellen: Je moet ervoor zorgen dat de advertentiesets allemaal dezelfde doelstelling hebben (Landing page views, clicks etc.) wanneer je gebruik maakt van een laag biedingslimiet. Zodra deze instellingen gehandhaaft zijn, kan je een vakje op campagneniveau aanvinken onder Budgetoptimalisatie in je campagnedetails.

Budgetoptimalisatie

 

#4 Er Zijn Onvoldoende Conversies Om De Doelstellings Kosten Te Optimaliseren. 

Wanneer het gaat om advertenties welke conversies hebben (Aankopen, Clicks, Lead generatie etc.) Heb je voor Facebook minimaal 50 conversies per week nodig om je doelstellingen te optimaliseren en consistent jouw advertenties weer te geven. Lees dat nogmaals : Je hebt minimaal 50 conversies per week nodig. Facebook heeft een beperkt conversievenster waarvandaan het optimaliseert.

Wanneer de campagne moeite heeft om te converteren, is Facebook niet in staat om om de campagne te verrekenen met stabiele kosten of weergaven. Waarschijnlijk kijk je toe hoe de advertenties volgetankt worden met brandstof (geld) en het vervolgens opslurpen om hierna weer te kunnen tanken zonder duidelijke aanwijzingen waarom.

Dit is wat je kan doen: Wanneer je natuurlijk kijkt naar conversie optimalisatie (zijn je advertenties relevant voor je doelgroep? Waarom zou iemand willen klikken? Moet je de advertentie wijzigen?), Een manier om dit probleem om te lossen is door te overwegen gebruik te maken van bieden op basis van doelstellingen in plaats van bieden op de laagste kosten. Wanneer je doelgroep helemaal klopt en on-spot is, de advertentie goed is en jij tevreden bent met minder dan 50 conversies oer week, kan je de levering van de advertentie stabiliseren met behulp van bieden op basis van doelkosten.

Campagnes worden doorgaans standaard op de laagste kosten ingesteld (wat logisch is, omdat je bod tot een minimum wordt beperkt), maar doelstellingskosten kunnen zeer handig zijn wanneer je biedingen echt wilt stabiliseren. In plaats van proberen om het minimumbedrag te bieden, kan je Facebook voor je laten bieden rond een geschat bedrag (Doelstellingskosten), waardoor je levering van de advertentie en gedurende de gehele campagne consistent blijft.

Doelstellingskosten

 

#5: Mensen Zien Je Advertenties Te Vaak.

Ad fatigue is een grote zorg met adverteren via social media en wanneer het gaat om Facebook advertenties wil je dit te aller tijden vermijden. Wanneer mensen verveeld of geïrriteerd raken door jouw advertenties, verhoogt dit de kosten en verlaagt dit de relevantiescores (steeds meer van je publiek begint je advertentie te verbergen). Bij advertenties met een klein publiek of advertenties welke voor een lange periode weergegeven worden ga je het verbergen zien gebeuren.

Er zijn een aantal stappen die je kunt ondernemen om dit te voorkomen:

Sluit Doelgroepen Uit Wanneer Ze Je Sales Funnel Doorlopen.

Stel om te beginnen sales funnel advertenties gebruikmakend van custom audiences op basis van Facebook gebruikers die interactie gehad hebben met een specifiek bericht of een bepaalde advertentie en zorg ervoor dat deze doelgroepen worden uitgesloten van de eerste campagnes vanaf het moment dat ze je sales funnel verlaten.

Stel frequentielimieten in op je advertenties

Ten tweede kan je in een campagne met als doelstelling “reach”(bereik) , wanneer je bereik hebt en het kopen van frequenties voor jou beschikbaar hebt (zoals sommige mensen dit doen), Frequentielimieten in de advertenties instellen om het aantal keren dat mensen de advertenties in een bepaald tijdsbestek zien te beperken. Door te beperken hoe vaak de advertenties in een bepaalde periode weergegeven kunnen worden, kan dit je helpen ad-fatigue verminderen.

Belangrijk is dat deze limieten het aantal advertenties welke je in een advertentieset hebt overeen moeten komen, dus wanneer je drie advertenties in een advertentieset hebt dan is zou de minimum frequentielimiet 3 moeten zijn.

Stel Een Frequentie Limiet Regel In

Facebook biedt ook de mogelijkheid aan om regels in te stellen binnen Facebook Ad-Manager, welke automatisch campagnes aan en uit kunnen zetten indien nodig. Hiervoor, moet je regels en voorwaarden instellen omtrent je Frequentielimiet.

Wanneer je jezelf oncomfortabel voelt met campagnes die zichzelf aan en uit kunnen zetten, dan kan je in de regels en voorwaarden opnemen dat je een notificatie wenst te ontvagen per E-mail.